Love Shaklee at All

Wednesday 5 November 2014

Teknik Lipat Baju Yang Anda Boleh Cuba


Terdetik nak tulis entri pasal lipat baju.Part orang perempuan paling malas nak buat.hahaha.So, saya nak share cara lipat baju dengan mudah.

Walaupun sudah hampir 3 tahun ada kedai dobi, hari ni baru nak share tips2 yang selalu saya guna di laundry saya.Mula mula buka laundry dulu,saya pun tak suka lipat baju,lebih lebih lagi baju da berbakul-bakul.Satu customer hantar baju sampai 4 bakul baju.Tapi sejak ada laundry ni,memang bab bab lipat baju ni kacang la..hehehehe.sehari boleh lipat lebih daripada 30 bakul baju.Tapi sekarang da tak buat,semua pekerja buatkan.sekarang jadi Big Bos.

Cerita lipat baju ni,lipat baju mesti ada mood"..nak ambik mood lipat baju ni pula, kena pandai lipat baju.sebab apa?? Meh saya cerita.

Bila baju berlipat kemas dalam almari ..suka tak?? Mesti suka kan..sebab nampak kemas jer,nampak teratur.Lagi satu,nak pilih atau ambik baju pun senang.Cuba buka almari..baju lipat tak tersusun.best tak?? Nak ambik baju pun,rasa nak selongkar..hehehe.Tu pentingnya kena pandai lipat baju.

Macamana nak pandai lipat baju?? Kelakar punya soalan kan.Mesti la semua orang pandai lipat baju kan.tetapi...Kemas tak? Sama ker dengan laundry lipat..hehehe

Saya amat tekankan dengan pekerja saya,lipat baju mesti kemas.Itu rahsia laundry saya.Sebab ada pelanggan dia bukan setakat pilih laundry mana yang basuh baju bersih,tapi dia akan pilih laundry yang lipat baju cantik.Bila pelangan ambik baju dari laundry,sampai rumah tinggal letak atau susun dalam almari dorang.mudah kan! Nak letak baju dalam plastik pun saya tekankan,letak ikut susunan, supaya kemas.

Ok,jom kita lipat baju.hehehehe
Apa tips lipat baju?
 Macamana lipat baju dengan mudah dan cepat?


Pertama sekali..asingkan kain /baju/tuala @ yang size besar dulu.Jangan lipat ikut suka mana nak lipat..tu yang jadi malas,nampak tak siap siap.Kalau yang ada anak anak pula,asingkan baju anak anak dahulu.Kalau yang ada baju kerja,baju kemeja atau baju kurung asingkan juga,so kerja nampak teratur.

Yang kedua,cara melipat baju.Part ni yang paling penting.Dulu masa kursus laundry,dorang tak ajar pun cara lipat baju.So saya buka you tube dan pilih cara yang mudah


Ini adalah salah satu teknik yang saya guna,tetapi sebenarnya banyak lagi dalam you tube.cuba taip"fold t-shirt...

.




Selamat Mencuba!!




No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com