Love Shaklee at All

Sunday 5 October 2014

Shaklee membantu Hypothyroidism saya.



Kalenjar tiroid

Kelenjar tiroid terletak pada leher bahagian depan dengan bentuk seperti kupu -kupu dan beratnya hanya beberapa gram.Kelenjar tiroid sangat mempengaruhi setiap jaringan di tubuh untuk peningkatan sel.Kelenjar tiroid berfungsi untuk memproses dua hormon iaitu hormon T3 tri-idothyronine dan T4 tiroksin hormon.Kedua dua hormon ini di lepaskan ke dalam tubuh oleh tiroid melalui yodium.Kedua dua hormon ini akan  di lepaskan ke dalam aliran darah bagi membantu sel sel berfungsi untuk mengendalikan metabolisme badan.Kelenjar tiroid yang befungsi normal akan ,menghasilkan 80% tri-iodothyroine T4 dan 20% tiroksin hormone T3.



Simptom hipotiroid

  • Kadar denyutan jantung tidak stabil
  • sensitif kepada panas atau sejuk
  • sembelit
  • kulit kering
  • peningkatan berat badan
  • kelemahan otot
  • peningkatan kadar kolestrol darah
  • masalah otot sendi
  • kesuburan
  • gangguan memori
  • depresi/murung
  • rambut gugur



Hypothyroidism/Hipotiroid


Pada tahun 2000,doktor sahkan saya menghidap hyperthyroidisme,iaitu hormon tiroid saya terlalu tinggi.Kelenjar d leher saya membesar dan berbentuk kupu kupu.Pada tahun 2004 ,saya membuat rawatan radioiodin di Hospital Kuala Lumpur,HKL.Selepas rawatan tersebut,hormon tiroid saya menjadi sangat rendah.Seterusnya saya mengalami hormon tiroid yang rendah iaitu hypothyroidisme.Sehingga hari ini hormon tiroid saya masih d tahap rendah.Saya sama seperti pesakit yang lain akan mengalami simptom simptom yang di sebabkan hypothyrodisme.Selain mendapat rawatan di hospital saya mula mengambil supplement bagi membantu badan saya berfungsi dengan baik.


Bagaimana shaklee membantu kehidupan saya seharian?


Gejala paling ketara ialah,saya cepat gemuruh.Degupan jantung saya akan cepat,bila saya resah atau panik.Saya mengambil CoQ10 sebagai supplement jantung saya.CoQ10 adalah campuran semulajadi proprietari 100mg coQ10 dan revsveraterol.Membantu menghasilkan tenaga dalam jantung.

Selain itu,saya mengambil B Complex untuk mengatasi masalah murung dan depresi saya.Selain itu memperbaiki pengoksijen &tenaga.Ini di sebabkan saya mudah letih dan lesu.

Sustained Release Vitamin C banyak membantu badan saya.Vitamin C baik untuk peningkatan sistem imun,memperbaiki insomnia terutama sekali masalah stress dan keresahan saya.Baik untuk masalah kulit dan rambut saya.

Ostematrix untuk keperluan kalsium saya.Membantu  menguatkan tulang otot dan memperbaiki kekejangan.Ostematrix mambantu meringankan stress dengan memelihara denyutan jantung,dan mengalakkan tidur yang selesa.

Alfalfa,iodin bahan asas hormon tiroid.Membantu keperluan iodin tiroid saya.

Omega Guard sumber DHA  dan EPA ,ALA meningkatkan sistem imun dan kalenjar tiroid yang betul.Omega 3 juga mencegah insomnia dan megurangkan tekaan dan menstabilkan emosi.

Energizing Soy Protien tahap rendah di kaitkan dengan hipotrirod.Sumber protin lengkap dengan sumber vitamin dan mineral.Membantu badan saya untuk bertenaga.


Selain,mengharapkan ubat ubatan dari hospital,saya berusaha dengan mengambil supplement agar mendapat kehidupan yang baik seperti orang lain.Lebih lebih lagi penyakit ini sering menganggu kehidupan seharian saya.Hampir 14 tahun saya mengalami simptom simptom hipotirod,memang pelbagai masalah yang saya hadapi.Alhamdullilah shaklee membantu hypothyroidism saya  dan memberi perubahan yang positif terhadap kehidupan seharian saya.

Sekiranya anda mempunyai masalah seperti saya,boleh hubungi saya untuk dapatkan produk shaklee untuk masalah tiroid.
0195301007 (aisyah)

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com