Love Shaklee at All

Thursday 2 October 2014

Bagaimana saya mengatasi masalah ekzema anak saya?

Assalamualaikum,

Sejak kebelakangan ini,saya banyak terbaca tentang masalah ekzema kanak-kanak.Kebetulan saya pun mempunyai anak yang mengalami masalah yang sama dari sejak lahir.Entri saya sebelum ini mengenai meal shake yang membantu masalah sembelit anak saya.Kali ni saya nak kongsi tentang masalah ekzema dan meal shake pula.Sebelum tu,saya nak kongsikan apa itu Ekzema?mungkin ramai yang tidak tahu lebih lanjut tentang ekzema.

Punca utama ekzema ialah faktor genetik.Ekzema atopik atau dermatisis atopic adalah sejenis penyakit radang kulit yang mencetuskan ruam gatal sehingga menyebabkan rasa sakit atau resah.

Ekzema antara yang paling banyak di alamai di seluruh dunia negara dengan 10 hingga 20%  adalah terdiri daripada kanak kanak.Ekzema atopic satu bentuk alergi atau alahan, di mana ia berpunca daripada sistem kekebalan tubuh imun yang tidak normal sehingga membawa kepada kerosakan kulit.Apabila kanak kanak terasa kulitnya gatal mereka akan mengaru dan ini akan merosakkan kulit dan mencetuskan kegatalan semula.Kesan penyakit ini pada kanak kanak boleh di lihat pada bahagian lutut, belakang telinga ,pelipat siku ,atas punggung muka dan kulit kepala.


Bagaimana saya mengatasi masalah ekzema anak saya?


  • Pertama sekali,saya  menjaga pemakanan anak saya.Salah satu makanan terlarang ialah telur dan makanan laut seperti udang.Ini akan mencetuskan serangan ekzema.
  • Saya memastikan produk penjagaan seperti losen atau bedak.Sebelum ini saya mengunakan seba med produk tetapi selepas mengenali shaklee,saya mengunakan herbal blend sebagai penjagaan luaran kulit.Penjagaan produk amat penting sebab produk yang mempuyai kandungan bahan kimia, steroid akan menyebabkan iritasi pada kulit.
  • Tidak memakai karpet di rumah,kulit kanak kanak ekzema sensitif dengan debu atau kotoran.
  • mandikan anak dengan air biasa,bukan air air panas atau suam.
  • di sebabkan anak saya cepat berpeluh,saya akan pastikan dia akan tidur di dalam bilik yang tidak terlalu panas atau sejuk.


Salah satu cara mengatasi masalah ekzema anak saya yang mungkin tidak pernah di cuba oleh ibu ibu lain ialah dengan memberi sumber protien iaitu meal shake shaklee.

Meal shake shaklee menyediakan nutrisi lengkap dan asid amino yang mudah di serap untuk kegunaan harian.Di perbuat daripada bahan semulajadi-buah buahan, sayur sayuran, kacang soya dan lectalbumin(sejenis susu).Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protin yang sangat mudah di serap kedalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa.

Meal shake mengandungi 24 jenis vitamin dan sumber mineral dan zat perlu.Meal shake ,kaya dengan serat dan kalsium.Meal shake sebagai anti oksida yang mengandungi vitamin A,C,E ,zink ,selenium untuk melawan jangkitan .


Anak saya mula mengambil meal shake shake pada september tahun lepas dan saya amat berpuas hati dengan perubahan ekzema anak saya.Kulit dia lebih bersih daripada sebelum ini.Perubahan yang ketara ialah kulit kepala dia bersih berbanding sebelum ini kulit kepala dia kering seperti ada kelumumur.Apabila berpeluh dia akan rimas dan tidak selesa.





Sekiranya anda mempunyai masalah anak yang sama,boleh lah mencuba memberikan meal shake sebagai nutrisi tambahan anak anda dan membantu mengatasi masalah ekzema anak anak.Boleh dapatkan meal shake dengan saya,hubungi ;


Face book; Misah zara
Email; lee-bb87@yahoo.com
Contact: 0195301007

Cod cyberjaya putrajaya,pos laju seluruh Malaysia.

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com